De Nieuwe Kern
Bureau AKRO werkt gezamenlijk met de grondeigenaren en Ouder-Amstel aan een ontwikkelstrategie die de samenwerkingsovereenkomst uit 2017 gaat opvolgen (vervangen). De verwachting is dat de ontwikkelstrategie eind vierde kwartaal van dit jaar afgerond kan worden zodat de besluitvorming begin 2022 plaatsvindt.
In het derde kwartaal van 2021 zijn de binnengekomen zienswijzen op de ontwerp-structuurvisie en het MER verzameld, verwerkt en beantwoord. Ook zijn de opmerkingen van de Commissie m.e.r. verwerkt in een addendum bij het MER. De definitieve structuurvisie en MER zijn in het vierde kwartaal van 2021 ter vaststelling aan de raad aangeboden.
Voor de Smart Mobility Hub (SMH) is de participatie input op het beeldkwaliteitsplan verwerkt. Het Beeldkwaliteitsplan SMH wordt, samen met een advies hierover van de Welstandscommissie, in het vierde kwartaal van 2021 ter vaststelling aangeboden aan de raad. Met gemeente Amsterdam worden gesprekken gevoerd over de benodigde afspraken rond openbare orde en veiligheid, eigendom en beheer van het gebied in, op en rond de SMH.
Voor het project flexwonen is begin september 2021 de aanvraag voor de Woningbouwimpuls bij het Ministerie ingediend. Hierbij wordt gevraagd om 50% van het publieke tekort te dekken. Of de subsidie wordt toegekend, wordt in december bekend.
Het andere gedeelte van het publieke tekort wordt grotendeels gedekt door de Provincie die heeft toegezegd € 1 miljoen bij te willen dragen op het moment dat ook de Woningbouwimpuls wordt toegekend. Voor het resterende bedrag worden gesprekken gevoerd met gemeente Amsterdam. Het project betreft 540 woningen in verschillende groottes (tussen 30m2 en 40m2) en verschillende huurklassen (tussen € 420,00 en € 720,00). Dit zijn dus allemaal sociale huurwoningen. Dit is belangrijk omdat op deze wijze een doelgroep bediend kan worden die moeilijk aan een woning komt in de regio; jongeren en starters. De woningen zullen tijdelijk zijn voor een periode van 10-15 jaar.
De anterieure overeenkomst voor de Huidige Toekomst van Ajax is in oktober getekend en het ontwerp bestemmingsplan ligt in Q4 ter inzage. Afhankelijk of hier zienswijzen op binnenkomen kan het bestemmingsplan in december 2021 of begin 2022 vastgesteld worden.
In het derde kwartaal is het Ruimtelijk Functioneel Ontwerp (RFO) voor station Duivendrecht opgeleverd. Het RFO heeft als doel het station beter te laten aansluiten op de veranderende stationsomgeving. In het vierde kwartaal bepalen de regionale partijen hun toekomstige rol in het station en de directe omgeving. In het vierde kwartaal wordt ook verder gewerkt aan een verkenning voor de komst van een lift aan de achterzijde van het station (Rijksstraatweg).
Naast de definitieve ontwikkeling van De Nieuwe Kern zijn er verschillende tijdelijke initiatieven binnen het plangebied van De Nieuwe Kern.
De werkzaamheden voor de tijdelijke sportvoorzieningen op het voormalige slibdepot zijn in het derde kwartaal van 2021 gestart. Het gebied wordt in fases opgehoogd en bouwrijp gemaakt. Medio 2022 start naar verwachting de aanleg van de sportvelden en de inrichting van het terrein. Ingebruikname wordt verwacht in het vierde kwartaal van 2022.
In de tweede helft van 2021 wordt gewerkt aan een verkenning naar de mogelijkheden om de tijdelijke Internationale Touringcar Terminal (ITT) eveneens tijdelijk in te passen in de SMH. Tijdens de verkenning ligt de ontwikkeling van de locatie bij station Duivendrecht stil.